Vad gör du egentligen, Jonathan?

Denna fråga får jag konstant, vad en reseledare egentligen gör. Det finns inget svar som egentligen gör denna fråga rättvisa, då en reseledare gör…. Allt. Och såklart lite till. Samtidigt som en reseledares vardag aldrig ser likadan ut från den ena destinationen till den andra samt från det ena företaget till det andra. Det jag skriver och berättar i följande ord är helt enkelt hur jag upplevt vardagen från mina destinationer och mitt företag. Skulle en annan reseledare ta och berätta om hur de upplever sin vardag skulle de med största sannolikhet känna igen sig i mycket av det jag skriver, samtidigt som de antagligen inte skulle hålla med mig till 100%, beroende på deras olika destinationer, samt erfarenheter som reseledare.

 

Men här följer min syn på arbetet som reseledare:

På en reseledares schema står det generellt tre olika saker: Hotellservice, utflykter och olika typer av kontorsarbeten.

  • Hotellservice kan kort och gott förklaras som den tiden vi finns på våra olika hotell och finns till för gästerna, om de har frågor, funderingar, vill boka utflykter eller om de bara vill ha någon att prata med om allt mellan himmel och jord. (Och tro mig, man får höra det allra mesta…) Till detta inkluderar jag även välkomstmöten, dvs en träff där de nyanlända gästerna får en chans att lyssna på oss reseledare berätta om hotellet, platsen de kommit till samt få tips på hur de kan få ut så mycket av sin semester som möjligt. Generellt har man ett ass med hotellservice på morgonen och ett på eftermiddagen/kvällen, vilket ger dig siesta, eller vad man nu vill kalla det, mitt på dagen.

 

  • Utflykter förklarar sig självt ganska väl. När man kommer någonstans i världen vill man kanske inte bara ligga vid poolen, med en god drink i handen och bättra på brännan, man vill kanske upptäcka lite i sin omgivning. Då finns vi reseledare till och håller i olika typer av utflykter; allt från heldagsturer med buss, till kortare stadsvandringar och vinprovningar.

 

  • Kontorsarbeten innefattar förberedelser av välkomstmaterial till gästerna som komma skall, fix av våra pärmar som finns på hotellen, förberedelser inför utflykter samt andra administrativa uppgifter som skiljer sig från destination till destination.

 

Hur mycket utav alla dessa tre uppgifter som finns på ditt schema, som du säkert förstått vid det här laget, variar oerhört beroende på din destination. På min första destination, Azorerna, hade jag oerhört mycket utflykter och ganska lite utav det andra, medans på t.ex. Fuerteventura hade jag mycket lite utflykter och nästan bara Hotellservice.

Borde inte då en destination med massa hotellservice då vara slapp? Jobba på morgonen, paus mitt på dagen och sedan jobba lite på eftermiddagen igen. Svaret är nej.

Då detta är de schemalagda tiderna och uppgifterna som måste göras finns det mycket mer bakom kulliserna än så. Om en gäst vill få reda på något du inte har svaret på måste du ta reda på svaret. Om någon ska byta rum måste detta fixas. Om någon är sjuk måste du såklart se till att de kommer till ett sjukhus. Och glöm inte bort att fixa med din redovising av det du sålt under veckan, skriva in utflykter, hyrbilar etc. Kolla upp vädret för den kommande veckan, ta reda på vilka barer som visa OS och melodifestivalen. Eller känna hur varmt det är i havet, prova maten på dom där restaurangerna som gästerna vill äta på, ta reda på vilket som är det godaste vinet eller varför inte ta reda på varför grannhotellet som vart öppet i 25 år helt plötsligt har stängt.

Kort och gott så måste finnas till för gästerna 24 timmar om dygnet och samtidigt kunna allt.

Glöm inte heller bort det faktum att vi jobbar 6 dagar i veckan. Och skulle en reseledare bli sjuk kan det bli riktigt körigt. Detta gör att man inte får mycket fritid och när man är ledig är det skönt att bara ligga hemma i soffan och ta det lugnt istället för att festa varje kväll som många tror. Eller lägga sig vid poolen med gratis drinkar hela dagen och bättra på brännan (Mina ben är praktiskt taget vita). Vi reseledare har inte ens alltid en pool! (Okej, jag har det just nu, men iallafall!)

Men om det nu är så mycket arbete, varför gör man det? Tro det eller ej, men trotts att det kanske låter som att jag precis beklagat mig över att en reseledares vardag är tung och stressig så tycker jag faktiskt att det är otroligt kul. Jag är trotts allt (Läs: förhoppningsvis) anldningen till att en persons semester blir något utöver det vanliga. När någon kommer och tackar dig efter ett välkomstmöte, när de skakar hand och berättar hur nöjda de är med allt under din hotellservice eller när du får applåder i bussen i slutet av en utflykt släpper alla bördor och negativa tankar man eventuellt haft innan, man blir stolt och får ett litet glädje rus. Det här livet är inte för alla, men för sånna som jag, som brinner för service, nya utmaningar och hatar en tråkig 9 till 17 vardag  så är det här rena rama drömmen!

Jag måste desutom tillägga att även om jag redan innan jag vart reseledare var intresserad av film så har jag aldrig sett så mycket på serier och film som jag gjort de senaste 10 månaderna. Min externa hårddisk är praktiskt taget min bästa vän när man är långt från Svea rike och bara vill slappna av och ta det lugnt på kvällarna….

 

Har du frågor om min vardag eller något allmänt om vad det innebär att vara en reseldare så tveka inte, fråga på, antingen här på bloggen eller någon annanstans där det passar er, jag vill gärna svara på era frågor och förhoppningsvis inspirera fler till att testa på detta annorlunda men mycket spännande liv!

Kategorier: Uncategorized | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.